Arne Krokan om «Student 2.0″

Arne Krokan fikk deltakerne på konferansen til å reise seg om de kunne svare "ja" på spørsmålene om digital kompetanse.

Arne Krokan fikk deltakerne på konferansen til å reise seg om de kunne svare "ja" på spørsmålene om digital kompetanse.

Hvordan møter vi Student 2.0? Og hva gjør wiki, blogger, twitter og andre 2.0-teknologier med læreprossessene? Arne Krokan (@arnek) (som også blogger) begynte foredraget med å be deltakerne på konferansen om å reise seg når de kunne svare «ja» på spørsmålene – deltakelse i god 2.0-ånd.

For ham er det et poeng at vi utdanner studenter til yrker vi ikke vet hva er enda, til oppgaver vi enda ikke kjenner.

Men hva er da universitets utfordringer? Arne Krokan tar et skritt tilbake.

Hvorfor trenger vi organisasjoner?

Enten er arbeidsoppgaven for stor, eller så mangler vi kompetansen.

Og vi har egentlig to utfordringer:

  • Arbeidsdeling
  • Koordinering

Men hvordan skal vi koordinere? I NTNU koordinerer vi dårlig. Man kan til og med oppleve å ha samme lærebok i ulike fag.

Krokan nevner Disruptive Class av Clayton M. Christensen.

Når det gjelder skolen, hva slags oppgaver har den?

Noen er overordnet, og noen av dem har vi sommer jobber på universitet ansvar for:

  • Samfunnsoppdraget
  • Mest og best mulig læring for den enkelte student
  • Motivere studentene til lræing
  • Organisere arbeidet så resultatene blir best mulig

Den viktigste læringsteknologien i industrisamfunnet var læreren og tavlen. Det er bare fire år siden man måtte bestille prosjektor!

Krokan viser fram et bilde fra før krigen, og poengterer at klasserommene stort sett ser like ut i dag.

Er industrisamfunnets skole den skolen vi trenger i dag?

Er industrisamfunnets skole den skolen vi trenger i dag?

Boka er den viktigste kilden til kunnskap. Man så for seg at kunnskapen kunne overføres fra lærerne til elevene.

Vi organiserte skolen ved å lage mange enheter vi repeterte, og jammen så ser det ganske likt ut på et teknisk universitet. Så noen har funnet ut at vi at vi har utdannet folk som er veldig godt forberedt for industrisamfunnet, men det er ikke samfunnet som venter dem utenfor!

Krokan nevner frafallet i videregående skole.

Krokan nevnte frafallet i videregående skole. Er det elevene eller skolen det er noe galt med?

Krokan nevnte frafallet i videregående skole. Er det elevene eller skolen det er noe galt med?

Samfunnet endres

Samfunnet endres, og vi merker det på særlig nye områder.

Det skjer en revolusjon i mediesamfunnet vårt. Store, tradisjonsrike aviser, som har holdt på i over 150 år, legges ned. Den siste var Boston Globe. Måten vi kommuniserer på i dette digitale nettsamfunnet endrer seg. Mest tydelig var det i den amerikanske valgkampen. Obamas nettsamfunn kombinerte de lokale initativene og en koordinering fra toppen. Change.gov inviterte amerikanerne til å komme med ideer. Han bruker de ulike sosiale nettstedene som kanal for å formidle sin politikk.

I Storbritannia bruker politikerne Twitter ivrig, Krokan nevner Tweetminister. I Norge ser vi Fornyingdepartementet som en fortropp. Stoltenberg er den mest fulgte norske tvitreren.

I Storbritannia har man sagt at kunnskapen om sosiale medier er viktigere enn kunnskapen om krigen.

De unge er digitale innfødte, vi er digitale innvandrere.

Vi får en hel bråte teknologier som gjør at det er veldig lett å lage ting selv.

Er det noen her som har testet Qik? Trykk på SMS-meldingen du får innstilt, åpne programmet, og du kan sende sanntid ut i verden. Krokan har selv sett en student sende direkte fra et møte på NTNU.

Hvis vi ikke møter denne virkeligheten, så er det kanskje studentene som kommer til å sende ut forelesningene våre. Krokan har enda ikke møtt noen som tror det vil ta mer enn fem år før vi har HD-kvalitet på mobiltelefonene våre.

Krokan har sin egen tv-stasjon, world.tv/arnekTV, hvor han kan ha sin egen private livesendinger uten at NTNU har lagt opp noe teknologi for ham.

Krokan har jobbet mye med musikksektoren, som kanskje er den sektoren der man ser at de har kommet lengst. De skal streame millioner av låter, og de som skal betale gildet, er McDonalds og Toyota! Det samme skjer på bøker.

Noen har kanskje hørt om Kindle? Vi kan kalle det Amazons iPod. iPod ødela for musikkselskapene, og Kindle kommer til å ødelegge for forlagene, sier Krokan og forteller om de tekniske spesifikasjonene.

Det er bedre å dele ut bøkene gratis, tenker mange forelesere, enn å tjene de få kronene på i beste fall 2000 eksemplarer man kanskje kunne solgt. Fordi det er mer verdifullt å få spredd sine ideer og tanker.

En annen type utdanning

I det digitale samfunnet trenger vi en annen type utdanning.

Vi får

  • Endrede læremidler
  • Endrede læreprosesser
  • Endrede kommunikasjonsprosesser

Når Krokan snakker med forlagene, så mener han at de har akkurat samme strategi som musikkselskapene. Pirate Bay-dommen kommer overhode ikke til å ha noen konsekvenser. Det eneste kommer til å være bedre krypterte filer og bedre VPN-klienter. Og det er antakelig skumlere.

Hvilke konsekvenser har dette hatt for universitetene?

Er boka og tavlen det viktigste verktøyet? Kan vi fortsatt tenke at vi kan overføre kunnskap?

Kunnskap er ikke noe som er der ute, men noe som blir til i hodene vår, og det få pedagaogiske konsekvenser også.

Nesten ingen av verktøyene Krokan bruker er eldre enn fem år.

De digitale innfødte

Og hvor flinke er vi til å bruke nettverket vårt? Og hva slags kompetanse har vi til å møte de digitale innfødte?

Hvordan er de forskjellige?

Hva skiller de digitale innfødte med de digitale innvandrerne?

Hva skiller de digitale innfødte med de digitale innvandrerne?

Krokan har forsket på World of Warcraft. Det man finner er at de som er gode i WoW, utvikler de samme gode lederegenskapene som de man finner i den «virkelige» verden. Man kan gå inn på Arne Krokan sin blog for å lese mer om dette. http://arnek.wordpress.com

Mange tenker at WoW er et krigsspill, men sjakk er også et krigsspill – det handler om å drepe bønder. Nei, det er et strategispill, og det er WoW. Når man kommer på nivå 30 må man samarbeide om oppgavene, og de krever mange timer forbederedelse, og de har debriefing etterpå.

Er høyt level på World of Warcraft et tegn på morgendagens ledere?

Er høyt level på World of Warcraft et tegn på morgendagens ledere?

Here comes everybody handler om hvordan man kan løse store oppgaver sammen. Clay Shirky mener arbeidsprossessene endres. Og det er et nøkkelord for Krokan.

Det har vært nøkkelen også for Norwegian, som har startet flyselskap, bank og mobilselskap på samme logikk.

Verktøy som iPhone endres måter vi løser oppgaver, en måte ikke alle er klar for.

Ta i bruk nye verktøy

Vi har i utdanningen vært veldig tekstorienterte, og vi må lære oss å ta i bruk nye verktøy.

Selv bruker Krokan mye av wikier, blogger, digitale bokmerker, alle Krokans studenter må skrive blogger, og han bruker selv NTNU mer og mer.

Krokan sier han selv knapt bruker verktøy som er eldre enn fem år.

Krokan sier han selv knapt bruker verktøy som er eldre enn fem år.

Krokan forteller at han jobber på NTNU, men dette er først femte gang i år han er på NTNU. Likevel er han blant de mest tilgjengelige, mener han, gjennom e-post og alle de andre teknologiene.

Men en av de tingene som Krokan syntes var gøy å gjøre da han va og besøkte Berkley, var et samarbeid med en forsker der (som jeg mistet navnet på). Hele kurset er lagd i et wiki, alt er åpent og tilgjengelig. I stedet for at studentene må teste, må de blogge, de må skrive innlegg i wiki, og de må delta i klassediskusjoner. De må poste et spørsmål, minst 24 timer før forelesning, og de må være forbederedt på å redegjøre for dette spørsmålet. Og de som stiller de beste spørsmlene, belønnes. Og hvordan kan man stille gode spørsmål? Jo, ved å forberede seg.

De skriver meninger, refleksjoner, argumentasjoner, analyser, kommentere andre studenters innlegg også videre. På Flickr må de lage bildeprosjekter, og videoer på YouTube. Alt sammen teller i den endelige vurderingen.

Hva er konsekvensene?

Vi må jobbe på en annen måte, alt er synlig og åpent hele tiden. De får karakter på samarbeid med andre. Fokus flyttes fra pensum til refleksjon. Vekten legges på å finne informasjonskilder, vurdere dise, knytte ressurser sammen, kommunisere, få andre til å bli bedre.

Læringsprosessen går på en helt annen måte, enn ideen som går på universitet om at «Jeg er den smarte, og dere skal lære av min smartness.»

Dette gjør det morsommere å være lærer!

Jeg bruker alle disse tingene i min egen utdanning. Man kan sjekke egovernment.wikispaces.com er et av etterutdanningskursene hans. Alt er åpent ute. Det som skjer da, er at de som gikk der i fjor, kommer tilbake i år, og kommenterer på årets blogger.

Mine studenter

  • Opprette egne åpne blogger
  • Skrive blogginnlegg
  • Kommentere andres blogger
  • Skrive eksamensoppgave sammen på en wiki
  • De må formulere sine egen eksamensoppgave (vanskelig å jukse da!)
  • Bidra til fagwiki

Organisasjoner som bygger på disse prinsippene blir viktigere, kjent som Enterprise 2.0.

Hva kan vi gjøre?

Krokan ønsker å flytte mest mulig på nett. Og han ønsker seg at IT-avdelingen til NTNU blir flinkere til å støtte slike tjenester.

Krokan mener at i skolen, er det helt avgjørende at lærerne kommer seg på Facebook. Han gir et eksempel på en skole der det er 900 medlemmer på skolens gruppe på Facebook. De diskuterer blant annet hvem som er de gode og dårlige lærere, men ingen av lærerne er der selv, og kan ikke komme med motsvar. Det fungerer ikke at bare de på den ene siden av kateteret er med i diskusjonen!

Krokan forteller om suksessen Del og bruk. Det renner inn av brukere. Det er en arena der du møter folk som er interessert i de samme tingen som deg selv, samme fagområde, samme undervisningsnivå. Og der deler man.

Mens vi holder på, så forandrer verden seg. Det er ingen enkle løsninger på utfordringene.

Krokans innstiling er at han skal bruke alle disse teknologiene. Vi kan lære av studentene. Men alle må og bør bidra til endringsprosessene.

En klar oppfordring til NTNUs undervisere om å kaste seg ut i teknologien.

En klar oppfordring til NTNUs undervisere om å kaste seg ut i teknologien.

About these ads

About Ida Aalen

Tvitrer som @idaAa

Posted on 05.05.09, in Multimediasenter / IKT i undervisningen and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. 8 kommentarer.

  1. Dette var jammen kjapp deling.
    Via twitter fikk jeg lenke til dette også, og sender det selvsagt videre til mitt Twitternettverk. Slik skjer kunnskapsdeling veldig raskt ….

  2. Ja! Problemet vårt er ikke at skolen ikke er som før, men at den er det!

  3. Meget interessant vinkling – og imponerende raskt spredd (nå også via meg på twitter og facebook :-)

    • Takk for komplimentet!

      Vi i AltUnd har fått litt kjeft for at vi er for dårlige til å synliggjøre arbeidet vi gjør. Men ut i fra treffene på bloggen så ser det ut som vihar fått en god start i dag!

  1. Tilbaketråkk: Thorleif Hallén om wiki som eksamensform « AltUnd

  2. Tilbaketråkk: IKT i læring » Blog Archive » Bokmerke denne veka (weekly)

  3. Tilbaketråkk: Tanker om Student 2.0. - mortempo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

%d bloggers like this: