Ferdig med utdanningen – hva nå?

 

Dette innlegget er litt farget av personlige erfaringer og tanker, men slik er det jo egentlig med alle prosjekter og tanker vi drøfter i AltUnd.

Som dere sikkert har fått med dere, skal flere av oss slutte i AltUnd. Enten fordi vi er ferdige med bindingstiden eller fordi vi skal fortsette utdanningen vår ved et annet lærested eller rett og slett fordi vi er ferdige med utdanningen vår.

Det siste tilfellet gjelder så meg. Men hva skal skje nå?

Den siste uken har det blitt publisert en artikkel om hvor mange prosent av studentene i de forskjellige studieretningene er ute i relevant arbeid. Og når jeg tenker på de jeg kjenner, som nå er ferdig med en mastergrad eller bachelorgrad eller profesjonsutdanning, da er jeg veldig fristet å tenke på klisjeer.

Det blir veldig fort veldig lett å tenke at de som går medisin uansett skal jobbe som lege. Og de som blir siv.ing. har jo helt sikkert også blitt headhuntet allerede på tredje året. Men hva med oss som går HF eller SVT og som ikke skal jobbe som «lærer»?

Jeg har tenkt å ta en PhD og skal søke. Og det er her AltUnd blir viktig. Vi jobber med å forbedre utdanningskvaliteten. Men hvilken kvalitet har en utdanning, når man selv ikke engang kan si helt klart hva det er man «kan» og «ha lært»? Hvordan skal man da kunne vurdere kvaliteten i utdanningen? Det finnes helt konkrete læringsmål for hvert enkelt emne. I emnet mitt om spansk litteratur f.eks. skal jeg ifølge emnebeskrivelsen kunne «plassere noen utvalgte forfattere og tekster i sin litterære sammenheng, vurdere hvilken analytiske metode som kan være hensiktsmessig for den enkelte teksten og gjennomføre en nærlesing av teksten.» Men etter fem år og med mange forskjellige emner, hva er de hovedmålene jeg har oppnådd? Hva er det egentlig jeg «kan» nå?

Jo mer jeg tenker på det, dess sikrere er jeg at det hadde vært nyttig for alle typer utdanning å ha konkrete helhetlige mål for hele utdanningen. Kanskje hadde kjentskap til slike utdanningsmål hjulpet meg å tilpasse mine forventninger som ny student ved NTNU? Kanskje jeg hadde funnet en utdanning som passer meg bedre, eller kanskje jeg kunne ha planlagt hele utdanningen min litt bedre? Og kanskje jeg kunne hatt et bedre utbytte av utdanningen min slik at jeg blir mer attraktiv for fremtidige arbeidsgivere?

Det blir kanskje verdt å se litt mer på KVASS igjen. For meg som slutter i AltUnd er det bare å si: Lykke til til alle dere som er ferdigutdannet til sommeren, som skal søke jobb og som også håper å være blant de prosentene som har funnet en relevant jobb etter utdanningen.