6 spørsmål til NTNU: Klarer de å inkludere studenter med langvarig sykdom?

Foto: Flickr-bruker ivt-ntnu CC-BY-NC-SA

Da er jeg godt i gang med jobben min i AltUnd – jeg ønsker å kartlegge hvordan NTNU tar vare på studentene sine ved langvarig sykdom.

Som syk student har det vært mange ting jeg har lurt på i studiehverdagen. Hva hvis tilstanden min blir verre? Hva hvis jeg blir dårlig på eksamensdagen? Kan jeg be om å få utsatt innleveringsfristen på ei øving? Fellesnevner for slike spørsmål er at det ikke er lett å finne svaret. Derfor ønsker jeg å lage et skriv som er tilgjengelig for alle, der svarene på disse spørsmålene er samla.

NTNU har skrevet under «Intensjonsavtalen om et inkluderende arbeidsliv«. Fundamentet i denne avtalen, som eksisterer mellom virksomheter i arbeidslivet og NAV, er å «… gi plass til alle som kan og vil arbeide.». Med disse ordene i bakhodet ønsker jeg å finne ut på hvilken måte NTNU og den enkelte student bidrar til å gi plass til alle som kan og vil studere.

Spørsmål jeg ønsker å få besvart:

  • Hva gjør NTNU for å sikre seg at de studentene som har behov for tilrettelegging faktisk får det?
  • Prøver NTNU å bidra til et inkluderende arbeidsliv/studentliv?
  • Hva innebærer det at en student får seg ei sykemelding?
  • Hvem er min kontaktperson dersom jeg lurer på hvordan jeg skal få fullført studiene mine?
  • Hvilke krav kan jeg stille til universitetet som syk student, og hvilke krav kan universitet stille til meg?
  • Er det opp til hver enkelt fagkoordinator å vurdere hvorvidt en student kan få fritak fra obligatorisk opplegg?

Innspill?

Legg igjen en kommentar

