Offentliggjøring av emneevalueringene

Alle emner ved NTNU skal gjennomgå en evaluering iløpet av hvert semester, hovedsaklig på bakgrunn av referansegruppen  og/ eller spørreundersøkelser. Det lages så en evalueringsrapport av emnet, som instituttet skal gå igjennom. Men hva så?

KVASS foreslår at evalueringsrapportene kan legges ut som offentlige dokumenter, gjerne på et passende sted på NTNUs nettsider. Dessverre er ikke alle faglærere og emneansvarlige like enige i en slik åpenhet, men fordelene er mange! Det ville åpnet opp for større dynamikk i kvalitetsarbeidet, emner som i dag har et dårlig rykte hengede ved seg kunne blitt «renvasket»,  studentene kunne få tilgang på mer objektiv informasjon om hva de kan forvente seg av et emne, og kanskje ville studentene derfor også bli mer fornøyde?

Et slikt system er å finne ved UiB, men da som et politisk vedtak.  Alternativet kan være at studenter selv lager portaler hvor studenter kan omtale emner med terningkast og varierende grad av konstruktiv tilbakemelding og  seriøsitet (se www.kurskritikk.no eller www.ratemyprofessors.com).

AltUnd ønsker å bidra til et mer åpent NTNU med spesielt fokus på studiekvalitet. Vi vil derfor arbeide for at de ulike fakultetene og instituttene skal gjøre alle emneevalueringene offentlig tilgjengelige.

Kom gjerne med innspill og argumenter!

Advertisements

2 thoughts on “Offentliggjøring av emneevalueringene

  1. Kine Svensson sier:

    Jeg syns det virker som en svært god idé å gjøre emneevalueringen offentlig. Slik det er nå er eneste måte å få informasjon om et emne studiehåndboka, fagansvarlig og studenter som tidligere har tatt faget. Påliteligheten til emnebeskrivelsen i studiehåndboka har etter min erfaring til tider vært direkte misvisende (mye fordi den oppdateres så skjeldent), fagansvarlig kan være vanskelig tilgjengelig (jeg føler i alle fall at jeg ikke burde mase på fagansvarlig i vært emne jeg tenker på å ta for å få informasjon om emnet, det vil jo bli fryktelig mye mas både for dem og meg) og tidligere studenters oppfatning av emnene kan ofte være av manglende objektivitet.

    Men: Det er ikke alltid emneevalueringen er av så god kvalitet heller. Hva med å samtidig lage en felles mal for hvordan evalueringen skal gjennomføres og hvordan rapporten skal utformes? Slik blir det lettere å sammenligne rapporten fra år til år også. F.eks. tror jeg det kunne spart mange mye jobb dersom man f.eks. ved hvert institutt utformet en spørreundersøkelse som kunne brukes i evalueringen av emnene. Det er også viktig at offentliggjøringen ikke fører til at faglærere føler seg uthengt eller mobbet, rapporten som offentliggjøres må etter min mening være noe både studentene og faglærerne stiller seg bak. Dersom dette er tilfellet kan det da heller ikke være noe problem med offentliggjøring?

  2. Mari-Anne sier:

    Hei og takk for en nyttig tilbakemelding!
    Jeg er helt enig i at en felles mal for rapporten selvfølgelig hadde vært det beste, iallefall på instituttnivå. KVASS har allerede forslag til rapportmal(er) liggende ute (http://www.ntnu.no/utdanningskvalitet/kvass/Activity/7f7aaec0-f229-4348-bb79-2d75d4defa15.htm). Av malen fremgår det at en slik evaluering skal skrives av studenter og faglærer i samarbeid, noe som normalt vil sikre at faglærer slipper å føle seg uthengt.

    Å bruke KVASS er frivillig; faglærere har endelig nok ting de må gjøre, og stiller seg derfor ofte skeptiske til nye påbud. Men som vi er enige om: En generell elektronisk offentliggjøring av emneevalueringene bør være noe alle tjener på, og derfør bør det være grunn god nok for å faktisk gjøre det til en rutine.

    En annen ting du tar opp er at hensikten med studiehåndboka blir litt bodte når den så sjelden oppdateres. Det hadde derfor vært hensiktsmessig om emneevalueringene av et emne også var linket til studiehåndboken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s