SHOT 2010 – helse og trivselsundersøkelsen

Jeg fikk i dag en hyggelig e-post fra Samskipnaden i Trondheim om å delta i Helse- og Trivselsundersøkelsen 2010. Undersøkelsen var omfattende og tok en del minutter å besvare. Likevel tok jeg meg tid til å gjøre dette, i håp om at resultatene kan hjelpe på studenters hverdag både faglig og sosialt.

Jeg  ble overrasket over hvor dypt en del av spørsmålene gikk inn i hverdagen som student. Alt fra seksuell legning, psykiske vansker og rus ble jeg nøye utspurt om – og jeg svarte etter beste evne. Slike personlige undersøkelser kan være noe tungt å delta i fordi du blir tvunget til å gå i deg selv og hente fram svar du (av og til) ikke ønsker å innrømme. Det er uansett viktig for meg å svare ærligst mulig på spørsmålene slik at resultatet blir representativt og nyttig.

Jeg var så heldig å få sitte i gruppen som jobbet med oppfølgingen av Helse- og Trivselsundersøkelsen i Trondheim i 2007. Den gang så jeg hvordan statistisk materiale knyttes sterkt opp mot handlingsplaner og strategier for en bedre studiehverdag. For AltUnd sitt vedkommende, blir det spesielt spennende å følge med på resultatene rundt spørsmålene av faglig art. Alt i fra mestring i studiehverdagen til informasjon og forventninger er saker som AltUnd jobber aktivt med å følge opp. Samtidig er det viktig med et godt psykososialt læringsmiljø for best mulig å kunne delta i studieaktiviteter.

Jeg håper det blir en god diskusjon i etterkant av funnene i denne undersøkelsen. Det er viktig at vi vet hvor skoen trykker om vi ønsker å bli bedre på det vi gjør.

Du kan lese mer om Helse- og Trivselsundersøkelsen på Under Dusken eller hos SiT.

Legg igjen en kommentar

