Valg av alternative undervisningsformer

Bilde hentet fra http://www.sxc.hu/browse

Vi i AltUnd er opptatt av alternative undervisningsformer ved universitetet. Med alternative undervisningsformer mener vi undervisningsformer som er alternativer til den undervisningen som gjøres nå. Alternative undervisningsformer karakteriseres av nyskapning, utvikling og innovasjon. Dette innebærer også pedagogisk utvikling.

Det eksisterer flere ulike alternativer for undervisningsformer, og med en kontinuerlig utvikling av ny teknologi og ny kunnskap om læringsprosesser dukker det stadig opp nye alternativer. Å velge et nytt alternativ innebærer en endring av det ”gamle”. Noen alternativer innebærer mindre endring enn andre og ulike alternativ velges av ulike forelesere. I undervisning kan alternative undervisningsformer være å skape en sterkere dialog og debatt mellom studenter og foreleser, videoforelesninger, gruppearbeid/prosjektarbeid, problembasert læring og flipping.

Fra psykologien har vi oppnådd kunnskap om at det eksisterer ulike psykologiske barrierer for endring av praksis på individnivå. Dersom det i organisasjonen er ønskelig med en endring av foreleseres bruk av undervisningsformer, vil det være viktig å avdekke og imøtekomme disse barrierene. For at en endring skal skje må man blandt annet oppleve at det eksisterer et behov som alternativet vil dekke. Dersom man anser at det ikke eksisterer et behov blant studentene, ser man jo heller ingen vits i å gjøre en endring. En annen barriere kan være usikkerhet rundt den nye praksisen. Nye undervisningsformer forutsetter ofte at man må tilegne seg ny kunnskap om hvordan disse kan benyttes i praksis. Desto mer kunnskap man har om bruk av en undervisningsform i praksis, desto tryggere kan man bli på at man vil kunne benytte undervisningsformen på en tilfredsstillende måte. Trygghet rundt egen praksis kan fasiliteres via støtte, oppfølging og positive tilbakemeldinger, og er ofte funnet å være en god prediktor for individuell atferd.

Målet med undervisningsformer er å nå frem til så mange studenter som mulig på en måte som sikrer læring. På denne måten kan undervisningsformer også ses på som et middel for oppfølging av studentene. Jeg er interessert i alternative undervisningsformer fordi jeg tror at nyskapning i undervisningen kan bidra til å forsterke dette. Videre tror jeg at endring i bruk av undervisningsformer innebærer et fokus på pedagogisk utvikling. En utvikling som jeg tror forutsetter tett oppfølging, tilbakemelding og støtte, både til- og mellom forelesere ved universitetet.

 

About these ads

Publisert den 10.04.12, in Aktuelle saker. Bokmerk permalenke. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

%d bloggers like this: