Utdanningskvalitet

Utdanningskvalitet er et hårete begrep. For ledelsen ved universitetet handler det gjerne om strategier, overordnede mål og systemer for å ivareta dokumentasjon av arbeidet som gjøres. For en foreleser handler det muligens om pålagte rutiner og merarbeid, men også tilbakemeldinger på hvordan en kan forbedre seg. Men hva med studenten?

Jeg skal prøve meg på noen forslag om hva det kan innebære. I hverdagen vil noen kanskje forbinde det med referansegruppearbeid, emneevalueringsskjema og oppfølging en aldri ser snurten av. Det har seg nemlig slik at studenter flest går videre, slutter med emnet, og ser lite til den fremgangen som skjer.

For skjer det egentlig noen fremgang? Det er vanskelig å si, ettersom studenter som oftest har lite forutsetninger for å vite hva som har blitt gjort tidligere. Samtidig kan det virke overflødig å legge ned noen særlig innsats i evalueringene, da disse uansett ikke kommer til å «angå deg». Her tror jeg det er viktig å tenke at vi alle har et felles og solidarisk ansvar for at undervisningen blir bedre. Det vil gagne deg som kandidat i fremtiden at du har gått på et ledende universitet.

Systemene er i hvert fall på plass. NTNU har en egen side dedikert til utdanningskvalitet. Spørsmålet er selvsagt om den er god nok, og om den i det hele tatt benyttes av forelesere og studenter.

 

Vi i AltUnd jobber om dagen med problemstillingene jeg nevner over. Vi har ikke kommet langt ennå, men vi håper å kunne bidra til at utdanningen vår blir best mulig.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s