Presentasjonsteknikk

Et av de mest synlige og hverdagslig aktuelle aspektene ved universitetsutdanning vil alltid være det som foregår i forelesningene, altså selve kunnskapsoverføringen fra faglærer til student. Gitt at det eksisterer gode nok lærebøker er det riktignok mulig å omgå dette totalt, og for noen vil dette faktisk være å foretrekke. Enhver student med et par semesters erfaring vil nemlig ha rukket å merke de store forskjellene det kan være fra fag til fag og foreleser til foreleser, og vil nødvendigvis tilpasse seg disse, samt gjøre en vurdering av eget utbytte av undervisningsformen.

Nøyaktig hva som definerer en god forelesning er imidlertid vanskelig å sette ord på, da den gjerne appellerer både til fornuft og følelser. Min oppfatning er altså at kjernen i spørsmålet ligger i disse “uskrevne reglene” for presentasjonsteknikk, og at både student og foreleser ville hatt nytte av en konkretisering av disse. Men er dette egentlig mulig? Finnes det en oppskrift på hvordan man fremtrer karismatisk og engasjerende?

Kanskje ikke. Men dette er et tema vi har hatt oppe til diskusjon, og som vi akter å utforske i fremtiden. Det praktiske ansvaret for å sikre studiekvaliteten ved NTNU ligger naturligvis hos Uniped, og de har allerede rutiner for pedagogisk opplæring og oppfølging (jf. forrige innlegg om utdanningskvalitet), selv om dette også er et kontinuerlig prosjekt. Likevel er det vår jobb å vurdere eksisterende tiltak, samt skape bevissthet rundt mulige forbedringer eller tillegg, og vi har fortsatt mye spennende arbeid i vente.

For å støtte opp med noe konkret, vil jeg gjerne henvise til en kort (og kostnadsfri) e-bok av Seth Godin om et stadig mer aktuelt tema som vi også har hatt oppe til diskusjon, nemlig (mis)bruk av Powerpoint i undervisningsøyemed. På godt og vondt blir det stadig vanskeligere å gjennomføre et utdanningsløp uten å bli utsatt for dette verktøyet, og jeg tror vi gjør klokt i å ikke la Microsoft alene få sette rammer for vår pedagogikk og informasjonsformidling. Godin oppsummerer vanlige «tabber» og gir forslag til bedre løsninger, og undertegnedes subjektive mening er at han har et par gode poenger.

Seth Godin: Really Bad Powerpoint (and how to avoid it)

Igjen virker det kanskje lettest å peke på hva som fungerer dårlig heller enn å gi konkrete løsninger, men dette gir likevel noe til ettertanke, samt et utgangspunkt for forbedringer. Personlig skulle jeg gjerne sett at noe tilsvarende ble spredt til alle forelesere som benytter seg av digitale presentasjonsverktøy (hint hint, Uniped…).

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s